Людям із порушенням зору
Побудовано на платформі
Повернутися до новин

Як уберегтись від банківських махінацій та захистити свої права

Новина
21.04.2020

 

Взяли кредит у банку? Оформили іпотеку? Поклали депозит? Ви стали споживачем фінансових послуг! Давайте розберемось, як уберегтись від банківських махінацій та захистити свої права.

 

Питання №1.Які зміни відбулись у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг?

Закон  України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг» вступив у дію  19 січня 2020 року. Прийняття  Закону дозволить зміцнити довіру споживачів фінансових послуг до фінансового сектору, створити механізми захисту їх прав та інтересів, забезпечити кращу поінформованість споживачів про фінансові послуги, що їм пропонуються та надаються.

До того ж Закон передбачає:

обов’язкове розкриття інформації про реальну вартість фінансових продуктів та послуг;

забороняє нав’язування фінансовими установами непотрібних послуг, зміну істотних умов договорів без попереджень чи в односторонньому порядку, а також передачу персональних даних третім особам.

 

Питання 2. Який орган контролюючий у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг?

Закон покладає на Національний банк України зобов’язання із захисту прав споживачів фінансових послуг та надає йому інструменти регулювання поведінки учасників фінансових ринків щодо клієнтів. 

У Національному банку створений профільний підрозділ –Управління захисту прав споживачів фінансових послуг

 

Питання 3. Які бувають порушення? 

  1. надання споживачу перед укладенням договору не повної чи недостовірної інформації про умови надання фінансових послуг.
  2. ненадання за запитом споживача проекту договору про фінансові послуги, якщо такий обов’язок передбачено законом;
  3. ненадання споживачу примірника договору про надання фінансових послуг та додатків до нього (за наявності);
  4. непроведення оцінки кредитоспроможності споживача перед укладенням договору про фінансову послугу, якщо її обов’язкове проведення передбачено законом;
  5. укладення договору про надання фінансових послуг не в письмовій формі
  6. збільшення в односторонньому порядку фіксованої процентної ставки
  7. неповідомлення споживача про відступлення зобов’язання за договором про надання фінансової послуги

Якщо права споживача порушені, Національний банк реагує шляхом застосування  санкцій, передбачених за порушення банківського законодавства: від попередження до позбавлення ліцензії. За порушення законодавства про захист прав споживачів  фінансових послуг також передбачено адміністративну відповідальність у вигляді сплати штрафу від 100 до 600 неоподатковуваних мінімумів у різних ситуаціях.+

(Національний банк застосовує санкції: позбавлення ліцензії чи штраф)

 

Питання № 4. Як захистити себе від помилок при укладанні договору надання споживчого кредиту?

Перш ніж ставити підпис, візьміть паузу і уважно прочитай текст. За потреби проконсультуйтеся з юристами. Скористайтесь гарячими лініями:

Національний банк України - 0 800 505 240

Система безоплатної правової допомоги 0-800-213-103.

 

Питання 5. Який  алгоритм дій  споживача якщо він виявив порушення при наданні фінансових послуг?

  • Спочатку отримайте консультацію. Національний банк України, система безоплатної правової допомоги.

Національний банк України - 0 800 505 240

Система безоплатної правової допомоги 0-800-213-103 

  • Далі необхідно звернутись із письмовою скаргою до фінансової установи - порушника та отримати відповідь, навіть якщо це буде відмова. Якщо у вас проблема виникла з банком - пишіть звернення на його головний офіс, направляйте рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

(зверніться з письмовою скаргою до фінансової  установи - порушника)

Якщо отримана відповідь вас не задовольнила, ви як споживач фінансових послуг  маєте  право звернутись із письмовою скаргою до Національного банку України.

(ви маєте право звернутись із письмовою скаргою до Національного банку України.

Адреса Національного банку України:
01601, Київ, вул. Інститутська, 9)

 

Питання 6: Що потрібно  пам’ятати, якщо вас турбують колектори?

Звертаємо  увагу! Останнім часом почастішали випадки, коли позичальникам телефонують або надходять листи з колекторських фірм, з вимогою повернути кошти, взяті в кредит, на вказані ними банківські реквізити.

Не поспішайте платити кошти! Такі дії неперевірених фінансових установ можуть мати ознаки шахрайства. Зверніться до банку, з яким був укладений договір, з метою перевірки інформації. Направляйте письмове звернення!

Відповідно до законодавства, банк не має права передавати заборгованість фізичної особи та її контакти колектору або іншій третій особі без попередження. Телефонний номер – це персональні дані. І коли людина у кредитній заявці вказує контакти знайомих, банк не має права без письмової згоди цих знайомих обробляти їх дані.

 

Питання 7: Чи можна захищати свої права споживача у суді?

Якщо ваші права порушені банківською установою, ви за наявності підстав можете звернутись до суду. У справах захисту прав споживачів судовий збір не сплачується. Пам'ятайте і про строк позовної давності, який становить 3 роки.

Вразливим верствам населення з питань захисту прав споживачів фінансових послуг може призначатись адвокат за рахунок держави. Отримати ж юридичну консультацію та допомогу у складанні скарги, претензій, звернень, можуть усі. Для цього звертайтесь до Криворізького центру безоплатної вторинної правової допомоги (вул.Качалова, 2, вул.Героїв АТО, 30, вул.Конткевича, 37, пр.Перемоги, 33а).

Контакт-центр 0-800-213-103

 

Питання 8: Кредит і карантин

Національний банк України доручив банкам забезпечити виконання закону і зазначив:

Банкам на законодавчому рівні на період карантину заборонено нараховувати та стягувати неустойки (штрафи) за несвоєчасне здійснення платежів за споживчими кредитами, а також підвищувати відсоткову ставку за споживчими кредитами. Банки повинні інформувати про це клієнтів.

Клієнти банків на час карантину можуть призупинити сплату платежів за іпотечними кредитами, і банки не повинні в таких випадках стягувати з них заставу. Про це банки також мають повідомити клієнтам.

Якщо ваш банк нараховуватиме пеню, зверніться до нього з письмовою заявою (можна направити відскановану копію на електронну адресу банку).

Якщо після вашого звернення ваш банк не відреагує і не надасть письмову відмову, то звертайтесь зі скаргою до Національного банку України, який є контролюючим органом у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг.

Гаряча лінія Нацбанку 0-800-505-240.

Адреса: 01601, м.Київ, вул.Інститутська, 9.

 

Консультуйтесь за телефонами  Софіївського бюро правової допомоги  та отримуйте правову допомогу від держави:

 

  •  097 495 83 16
  • 067 17 15 325
  • 0987285317

Адреса Софіївського бюро правової допомоги — смт.Софіївка, вул.Карпенка,20/7.

        

Всеукраїнський контакт-центр 0-800-213-103.

2024 © Усі права захищено
Слідкуйте за новинами
Побудовано на платформі

Для забезпечення зручності у користуванні цим сайтом деякі сервіси використовують технологічні особливості, а саме - cookie. Таке функціональне рішення дозволить вам не вводити одну і ту ж інформацію кожен раз, коли ви повертаєтесь на цю сторінку, або переходите з однієї сторінки на іншу тощо. Залишаючись, ви даєте згоду на використання cookie.  Докладніше